dinsdag 23 april 2013

zinloos

het heeft natuurlijk helemaal geen zin om te schrijven over zinloos
maar aangezien er de laatste dagen zoveel zinloos is gebeurd
en ik totaal alle zin in wat dan ook ben kwijtgeraakt
heeft het misschien zin
om te proberen
al dat zinloos een plekje te geven 
want zinloos of niet
ik heb het er maar mee te doen
al dat zinloze van wat was
al dat zinloze dat maar blijft hangen
waar mijn hart vol mee zit
en waar mijn denken
mijn doen laat gebeuren
wat juist niet gebeuren moest
allemaal zinloos
omdat het al lang geen zin meer had
en ik mijn zinnen niet had moeten zetten
op iets dat al lang loos is gegaan
vergiftigt en verloren
in een liefdeloos gevecht waarmee het laatste beetje zin
van al de liefde die was
verkracht en onteert
verlaten werd op het slagveld
nee
bloediger
zinlozer
dodelijker
afschuwwekkender
hartstochtelijker
als een gevecht tussen geliefden
op een slagveld tussen haat en houden van
is ondenkbaar
is zinlozer dan het leven zelf
en
net zo min als liefde zin kan geven aan het leven
is leven zinloos zonder liefde
en de zinloosheid van dat gevecht
dat slechts wonden slaat
en niets beslecht
laat nu pas echt de pijn voelen
nu het zeer is uitgevochten
en de onvrede van toen
zo zinloos lijkt
in het licht van de liefde
die ondanks alles
achterbleef
dat
scherpt mijn besef
dat de strijd pas nu
echt is begonnen
maar zinloos is en blijven zal
als het slagveld van toen
het doen van nu
beheersen zal
het is zinloos om
voort te gaan op het eind
nu de wapens zijn begraven
want wat was is zinloos voor het nu
het lijden van toen kan slechts leren
als de liefde van nu
dat los kan laten

©pieter....


dit schrijven is niet af, dit schrijven raakt slechts de randjes van mijn denken en mijn voelen... heeft het zin om een schrijven te laten lezen zonder dat het af is?... is niet alles zinloos of het nu af is of niet? ...  of is alles pas zinloos als het echt helemaal af is?... voor mij is iets pas zinloos als we de zin van zinloos niet kunnen zien, want dat inzicht kan zin aan alles geven... zelfs aan de soms totaal zinloos lijkende betekenis van liefde en het leven zelf...

3 opmerkingen:

  1. Liefde en Loslaten
    ik denk nu
    dat jij hier
    de meest ingewikkelde materie behandelt

    maar het schrijven is niet af
    en ik denk nu
    dat jij hier
    die meest ingewikkelde materie
    later nog
    definitief
    onder de loep gaat nemen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als de tijd daar is zal ik wel moeten, anders openbaart de zinloosheid der dingen zich in de zinloosheid van de toekomst die zonder de zin van de zinloosheid van het verleden geen enkele waarde heeft

      Verwijderen
  2. ik heb het idee dat wij intussen de zinloosheid ontstegen zijn en zin gegeven hebben met de zinloosheid daarvan... de zin van het leven is immers tot de conclusie komen dat het totaal zinloos is en daarmee is dus de zin van het leven ontsluierd ook in een iets andere orde heeft zinloos bij gebrek aan woorden iedere zin die in deze materie voor enige duidelijkheid zou kunnen zorgen onleesbaar gemaakt... ja, dit alles prikkelt mijn zinnen en doet mij loos gaan.. [vraagje; is onzin ook zinloos?]

    BeantwoordenVerwijderen