maandag 20 februari 2012

hss/hsp

even voorstellen

vandaag, 06:22 mag ik mij even voorstellen...misschien wel makkelijk als je ooit eens leest of gelezen hebt wat ik in mijn blog schrijf..... ik heb hsp, [highly sensitive person]
ik zeg het zo

ik kan zo hoog in mijn hoog zitten
en zo laag in mijn laag
dat het beiden soms pijn doet
want al tijdens het vliegen
weet ik dat ik vallen ga
en als ik neergestort ben
weet ik
dat het heel lang duurt
voor ik weer sta
laat staan dat ik dan
weer vliegen kan
en zweven
en steeds weer is het
een reis door de dood
op weg naar leven



en dan zijn er nog al die andere bijwerkingen, dit zijn er een paar zoals beschreven in de literatuur betreffende dit onderwerp


Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
Voelen stemmingen en sferen goed aan
Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen

heb ik nog de aangenaam vervelende tik dat ik hss heb [high sensition seeker]

eigenlijk schrijf ik er heel vaak over zonder erbij stil te hebben gestaan, is zo normaal geworden, heb het blijkbaar geaccepteerd als iets dat ik nu eenmaal ben.... soms lukt het mij zelfs om te 'genieten' van mijn 'pijn' en daar helemaal in weg zinken....maar ik weet ook dat dat heel gevaarlijk is, dat ik dan heel erg moet gaan oppassen ... want dat is ook het punt waar mijn verslavingsgevoeligheid de kop op steekt, dat ik het liefst weer een naald in mijn arm steek en weg wil vliegen op de vleugels van de draak..

soms gaat het heel lang goed, en soms is er een periode van een paar dagen, zelfs weken, dat iedere dag een achtbaan is

en verder, ach ik ben gewoon een beetje gek, en onvoorstelbaar genoeg, hebben anderen daar vaak meer last van dan ik... hihi




Sensation Seeker Test
Beantwoord alle vragen, 1 tot en met 5 geven de volgende gradaties aan:

= Totaal mee oneens
= Beetje mee oneens
= Niet eens en niet oneens
= Beetje mee eens
= Totaal mee eens


1 Als het veilig was, zou ik wel een drug willen proberen waardoor ik vreemde nieuwe ervaringen zou opdoen
2 Sommige gesprekken vind ik pijnlijk saai.
3 Ik ga liever naar een nieuwe plek die ik misschien niet leuk vind dan terug naar een plek waarvan ik weet dat ik het er leuk vind.
4 Ik zou wel een sport willen proberen die een fysieke kick geeft, zoals skiën, bergbeklimmen of surfen.
5 Ik voel me rusteloos als ik lang thuis ben.
6 Ik hou er niet van te wachten zonder iets te doen te hebben.
7 Ik kijk zelden twee keer naar dezelfde film.
8 Ik vind het onbekende leuk.
9 Als ik iets ongewoons zie, ga ik er meestal wel op af om er meer over te weten te komen.
10 Iedere dag met dezelfde mensen optrekken vind ik saai.
11 Mijn vrienden zeggen dat ze nooit kunnen voorspellen wat ik wil.
12 Ik vind het leuk om een nieuw gebied te verkennen.
13 Ik vermijd een dagelijkse routine op te bouwen.
14 Ik voel me aangetrokken tot kunst die me een heftige ervaring geeft.
15 Ik hou van stoffen waarvan ik 'high' word.
16 Ik geef de voorkeur aan vrienden die onvoorspelbaar zijn.
17 Ik verheug me op een plek te zijn waar het nieuw en vreemd voor me is.
18 Als ik geld uitgeef aan reizen kan het land waar ik heen ga me niet ver genoeg zijn.
19 Ik zou best ontdekkingsreiziger willen zijn.
20 Ik vind het leuk als iemand onverwachts een grapje of opmerking over seks maakt waardoor iedereen nerveus begint te lachen.

leuke test,, bij mij bijna allemaal een 5... sterker nog, het meeste heb ik gedaan... alleen vind ik skiën voor pussys, skydiven is veel leuker, lekker lucht happen tijdens vrije val, en zo laat mogelijk aan het koord trekken. dus op vraag vier scoor ik buiten de test.... maak hem ook eens en laat me weten wat je scoort..[laag is in dit geval beter]




Geen opmerkingen:

Een reactie posten